Inzicht 1: Het begint bij een goed selectieprofiel
Zorg ervoor dat je voldoende tijd neemt om een grondig selectieprofiel op te stellen. Definieer wat een geschikte kandidaat zou kenmerken. Organiseer een brainstormsessie met alle relevante stakeholders en besluitvormers om samen een checklist op te stellen. Deze aspecten wil je terugzien in het profiel op: persoonlijkheid, teamfit, bedrijfscultuur, werkgedrag, leervermogen, ervaring/competenties en ambities.
Inzicht 2: een cv is niets meer dan een promotie uiting
Een cv als selectie-instrument? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de voorspellende waarde op werksucces bijna 0 is. Oftewel: als je mensen wilt selecteren op basis van het cv, kun je net zo goed random iemand aanwijzen.
We willen wel een belangrijk punt benadrukken. Als je op zoek bent naar een creatieve professional, zoals een Content Marketeer of Grafisch Vormgever, verandert de situatie. Dan kun je sollicitanten laten weten dat je veel belang hecht aan een creatief, opvallend en visueel aantrekkelijk cv. Dit kan namelijk iets onthullen over de vaardigheden en ervaringen van de sollicitant.
Inzicht 3: Gebruik afgestemde instrumenten voor specifieke functies
Zowel onderzoekers Smith & Hunter (1998) als Sackett et all (2021) zijn unaniem: instrumenten die ontwikkeld zijn voor specifieke functies geven een wat hogere voorspellende waarde dan instrumenten die algemene psychologische constructen meten.
Kies dus voor instrumenten die nauw aansluiten op de vacature. Voorbeelden hiervan zijn: een gestructureerd interview, een arbeidsproef (case) of een kennistest.
Inzicht 4: Iedereen heeft bias, maar je kunt daaraan voorbij
Vooroordelen liggen continu op de loer. Van het halo-effect tot aan het seriële positie-effect. We zitten allemaal vol met bewuste en onbewuste vooroordelen. Hoe kunnen we dit tegenaan. Je kunt dit voorkomen door het selectieproces objectiever te maken. Hieronder een aantal instrumenten die je kunt inzetten:
- Een gestructureerd interview: gebruik de STAR-methodiek en objectieve selectiecriteria. Zo wordt elke kandidaat objectief beoordeeld.
- Een persoonlijkheidstest.
- Een arbeidsproef, IQ of kennistest.
Humantrest Recruitment, gespecialiseerd recruitmentbureau, denkt graag mee!
Mocht je er niet helemaal uitkomen of de werving blijft achter? Wij staan klaar. Humantrest recruitment helpt je bij het werven, selecteren en aannemen van de juiste professional. Als gespecialiseerd bureau zijn wij actief binnen de vakgebieden: marketing, communicatie & digital. Aarzel niet en neem contact op met één van onze gewaardeerde consultants: Luuk Lubberink.
Heb je nog een vraag?
Na het lezen van deze blog nog wat meer informatie nodig? Of wil je meer weten over wat Humantrest Recruitment voor je kan betekenen als werkgever of werkzoekende?
Recente blogs
- Een proefopdracht, hoe zorg je dat de sollicitant niet afhaakt?11 april 2024
- Zo bouw je een uitmuntend cv als Marketeer19 december 2023
- Werknemer heeft een studiekostenbeding, wat nu?15 december 2023
- Ons track record22 november 2023
- De mannelijke marketingmanager verliest terrein2 oktober 2023