Een proefopdracht, hoe zorg je dat de sollicitant niet afhaakt?

11 april 2024

Een proefopdracht (case), hoe zorg je dat de sollicitant niet afhaakt? 

Goed idee! Als hiring manager ben je van plan om een proefopdracht toe te voegen aan de sollicitatieprocedure. Wij juichen een case toe. Het verlaagt namelijk de kans op een ‘bad hire’.

Diverse onderzoeken bevestigen dat een proefopdracht een hoge voorspellende waarde geeft voor het succes van jouw nieuwe medewerker in de praktijk. Een proefopdracht laat meteen zien hoe een kandidaat werkt, inclusief diens creativiteit, arbeidsethos, snelheid en communicatieve vaardigheden.

Het goede nieuws is ook; zo’n proefopdracht lijkt vaak een hele kluif, maar is uiteindelijk vrij makkelijk te verzinnen. Kun je hulp gebruiken bij het formuleren van een case. Wij helpen je er graag bij!

Wat is dan het slechte nieuws? Het klinkt als de ideale selectiemethode…… Dat is het misschien ook wel, maar er is ook één grote maar! En dat is de vraag: hoeveel kun je redelijkerwijs van een sollicitant vragen? Hoeveel tijd kun je van een professional vragen? En wat gebeurt er met de ideeën die worden gedeeld? Ben je dan onder het mom van een sollicitatie niet gewoon betaald werk aan het doen als sollicitant?

Voor een succesvolle proefopdracht zien wij een aantal belangrijke voorwaarden. Gebaseerd op onze eigen ervaringen en polls onder marketing, communicatie & digital professionals onderscheiden wij een aantal belangrijke punten.

Voorwaarden voor een optimale case beleving

1. Communiceer

Communicatie is key. Ook hier weer. Vertel vroegtijdig dat een proefopdracht onderdeel is van de sollicitatieprocedure. Vermeld in de vacaturetekst dat een case onderdeel is van de sollicitatieprocedure. Hiermee sluit je sollicitaties van kandidaten uit die niet bereid zijn om een dergelijke opdracht te maken.

Ook wanneer je de opdracht verstrekt aan de sollicitant. Check in. Heeft diegene alles goed ontvangen en is de opdracht duidelijk. Laat weten dat de sollicitant ook met vragen altijd terecht kan.

2. Creëer duidelijke verwachtingen

Jouw briefing naar de sollicitant bepaalt grotendeels het succes van de case. Geef duidelijk aan wat je verwachtingen zijn. Vertel zo duidelijk mogelijk hoe je het eindproduct ziet. Laat een voorbeeld zien van het eindproduct of geef een framework mee.

3. De grootte van de case

De meeste professionals zullen solliciteren vanuit een baan. Ze zijn druk, hebben wellicht meerdere sollicitatieprocedures lopen en vergeet niet: in deze krappe arbeidsmarkt is de kandidaat aan zet. Maak de case dus behapbaar. Je doet er goed aan om te vertrekken vanuit de mogelijkheden van de kandidaat: hoeveel tijd heeft diegene om een case te maken?

Voor een optimale candidate experience stem je de case dus af op de kandidaat. Kies je er toch voor om een grote case bij de kandidaat neer te leggen. Check dan in hoe hij/zij hier tegen aankijkt. Je kunt er dan ook voor kiezen om de sollicitant financieel te compenseren voor de voorbereiding van de case.

4. Drie rondes + case = sollicitatie overload

Zorg ervoor dat je de “case ronde” binnen het totaal van maximaal 3 rondes houdt, liefst 2. Een te lang sollicitatieproces is een grote ergenis van kandidaten. En verhoogt de kans op terugtrekken uit de procedure. Onnodig.

5. Angst voor het onbekende

Een proefopdracht is altijd spannend en kan onzekerheid veroorzaken. Door eerdere tips goed in te zetten haal je de druk van de ketel. Heb je het vermoeden dat een kandidaat – ondanks de tips – last heeft van faalangst. Stel je dan empathisch op, deel eigen ervaringen en leg de nadruk op ontwikkeling in plaats van selectie.

Kun je nog wat hulp gebruiken bij het opstellen van een proefopdracht? Wij staan klaar om je verder te helpen. Neem contact op met Thom Bijsterbosch via 06-30944995 of per mail via thombijsterbosch@humantrest.nl.

Heb je nog een vraag?

Na het lezen van deze blog nog wat meer informatie nodig? Of wil je meer weten over wat Humantrest Recruitment voor je kan betekenen als werkgever of werkzoekende?

Neem contact op

Recente blogs

Deel blog